Knny, nyri kikapcsolds, semmi tbb - hangzik a kritikk tbbsge, pedig a Mamma Mia! cm film ennl sokkal tbbet tesz: unalmas s butcska trtnett lapostja a vilgszerte hatalmas sikerrel jtszott musicalt.
A film lesz a musical halla - fanyalogtak az angolok nyr elejn, amikor fltntek az utcn a Mamma Mia! cm film plaktjai. s milyen igazuk lett. A filmet ltva el sem tudjuk kpzelni, mirt tartja vek ta lzban a londoniakat s a vilgot az ABBA slgereit felvonultat zens-tncos trtnet, mirt jtsszk New Yorktl Oszakig telt hzak eltt, mirt nzte meg az eladst kilencszer az anglomnn lett Madonna, s a trendek coolsgra sokat ad nagyasszonya mirt ebbl mertett ihletet legutbbi show-jhoz.
A film a nlunk mg mindig l kzhiedelemmel ellenttben nem az ABBA-sztorit mesli el: a vilghr svd egytteshez ilyen szempontbl semmi kze. Az elads nem a retr divathullmt meglovagol, a rgi slgereken nosztalgiz lkoncert, a musical szlanyjnak mondhat Judy Craymer kreatv producer mgis rrzett valamire, amikor a legends egyttes szerzprost a musical tletvel megkrnykezte. Igazi, mai trtnetet szeretett volna, amelybe rintetlen formban lehet beilleszteni a sznpadra kvnkoz ABBA-dalokat. Bjrn Ulvaeus akkor azt mondta neki: ha tall egy j forgatknyvrt, m legyen. Az r Catherine Johnson, a rendez pedig az operk vilgban jratos Phyllida Lloyd lett: hrom n vette kezbe az esemnyeket. Hrom n, mint a fszerepl Donna s kt fergeteges humor bartnje, vagy mint az eskvjre kszl bjos Sophie s annak kt minden lben kanl cinkostrsa. Donnk az anyk, Sophie-k a lnyok nemzedkt kpviselik, az eredmny egy genercikon tvel, ironikus-romantikus love story. A svd dalok pedig grgorszgi helysznen kelnek j letre.
A musical minden pillanata lebilincsel: a kznsg hol az sszekt szvegek ponjain, a dalokhoz tkletesen passzol szvicceken dl a nevetstl, hol a knnyeit trlgeti a meghat jeleneteket ltva, hol csak szjttva mul a fantasztikus koreogrfin, az "ismeretlen" sznszek nek- s tnctudsn. A jelenleg Londonban fut eladsban minden szerepl tkletesen hozza a figurja ltal megkvnt karaktert, de miutn kilenc ve megy a darab, s minden vben ms sznhz jtssza, valsznleg ugyanilyen telitallat volt minden elads - az is, amelyik tavaly, hatalmas sikert aratva, eljutott a budapesti Papp Lszl Sportarnba is. Ennyi remek sznszbl vlogathatnak a West Enden. A nagybets letbe kilpni kszl fiatalok magtl rtetden szpek s kedvesek, m a sokat tapasztalt, fanyar humor, nll s sikeres negyvenes nk is imdni valak. A jelenet, amikor Donna az eskvi ruht prbl Sophie hajt fsli, egyetlen lnyos anyt sem hagyhat hidegen: az egykori kislny hipp-hopp frjhez megy, pedig nemrg mg iskolatskval indult tnak reggelenknt... A darab vgi radsszmokon mr felllva tombol a kznsg, a hvsnek mondott angolok minden egyes eladson tncolnak s nekelnek, a sznszek nem szn jkedvvel s lelkesedssel vetik bele magukat a 70-es veket idz, kosztms komdizsba.
Rejtly, hogy mindebbl mirt nem jn t szinte semmi a filmben, amikor az alkotk egy rsze ugyanaz. Ms musicalek esetben (Hair, Chicago, Jzus Krisztus szupersztr) ez szokott sikerlni. Sophie szerepben Amanda Seyfried halvny s ertlen, az egybknt szvdgleszt Pierce Brosnan s Colin Firth maguk sem tudjk, mit keresnek itt, a beleval s szexi Donnt alakt 59 ves Meryl Streep inkbb a remek formban lv nagymamk genercijt idzi, bartni pedig idtlenek. A ponok egy rsze kimaradt, a Thank You for the Music pedig nem az eredeti funkcijban hangzik el, ami taln elfogadhat is lenne, m az mr kevsb, hogy mirt sproltk meg a koreogrfust. A film sokig csak ggy gsek s vihogsok sorozata, az els vrpezsdt jelenetre a Dancing Queenig kell vrnunk. A szndarab sodr lendlett azonban ez sem adja viszsza, az ram-pontossg tncjeleneteket nem lehet temes ugrabugrval s rohangszssal ptolni. gy a fi- s lnybcsztat bulik hangulatt is inkbb a zene adja, a "Gimme! Gimme! Gimme! A man after midnight" hatsa a megfelel hangervel elronthatatlan.
A kihagyott sznpadi gegeket nem vltjk fel filmes tletek: a sznhzban mulatsgos a bkatalpban becsattog fisereg, a tengerparti stgen viszont htkznapi ltvny. Donna drmai jelenete pedig, amikor - az intim sznhzi atmoszfrban - sebzetten, mgis mltsggal, egy szl fekete selyemkombinben elnekli lete legnagyobb szerelmnek, Samnek a The Winner Takes it All cm szmot, a filmben kimerl annyiban, hogy az nneplbe ltztt, hatsosnak gondolt krkrs kameramozgssal megrktett Meryl Streep eltt ll Pierce Brosnan zavarban percekig a tarkjt masszrozza.
Hiba a festi grg szigetvilg, a hajs, st a New York-i jelenetek, a sziklaszirtek nem ptoljk a trtnet lt: nem derl ki, hogy a gyermekt szlban felnevel, s egsz letben egyedl boldogulni knytelen Donna mirt is megy hozz hirtelen lnya egyik vlt apjhoz, a nla jval konzervatvabb nzeteket vall Sophie pedig mirt dnt gy mindenki rmre, hogy egyelre elhalasztja az eskvt. A film vgi erltetett "radsszm" pedig egyenes knos.
Londonban tudnak valamit, amit Hollywoodban ezek szerint nem. A brit fvros nem egyszeren divatot, stlust vagy trendeket diktl, hanem elssorban letrzst: mvszei - ri, koreogrfusai, sznszei, dszlet- s jelmeztervezi - kezben olyan kpessg srsdik, ami az egsz vilgon meg tudja szltani a nzk lelkt, mg a film csupn knny, nyri szrakozs, semmi tbb.