Nem vagyok bolond, tudom, hogy nem a filmmvszet cscsa. De mr hromszor lttam, s mg hromszor egszen biztosan meg fogom nzni, szval elg nehezen mondhatnm r, hogy nem j film. Magyarzkodhatnk, hogy csak azrt, mert mindig j kedvem lesz tle, vagy hogy az ember nem nzheti kvetkezmnyek nlkl Meryl Streepet, egy id utn hatatlanul bevondik a trtnetbe, s nagyokat nyel, amg azt hallgatja, hogy The winner takes it all.
Az is igaz, hogy annyira j ez a mfaj, "mozical", s mr t v eltelt az utols igazi nagy siker, a Chicago ta. Nem mellkesen az egyik mellkszerepl ugyanaz a kt filmben, ott Miss Sunshine, az jsgrn, itt meg a Dinamk egyttesbl a langalta vokl, Christine Baranski, vicces n, j arcokat vg, dgs a hangja, s minden mozdulata szmt, akr a hajt igazgatja a kocsiban, akr mg egy gyorsat kortyol a koktljbl, s gy rohan lelki seglyt nyjtani. A mozimusicalt mskpp nzi az ember, nem a trtnet szmt, br az viszonylag pkzlb, m a valsg gi msa olyan gi, hogy nyugodtan tudnak nekelve beszlgetni a szerelmesek. A Mamma mia! specialitsa, hogy a szereplk ABBA-szmokkal trsalognak, ami termszetesen hihetetlen elny, hiszen nem kell a dalokat megszerettetni az emberekkel, az mr megtrtnt korbban. Lehetne htrny is, s eleinte valban az, kell hsz perc, amg a nz megfeledkezik arrl, hogy itt most alkalmazzk a slgereket, s olyan helyzeteket kell ltrehozni, amelyekben el lehet nekelni a Money, money-t vagy a Chiquititt. Ez nem a film hibja, ugyanilyen volt az elads az Arnban.
Aztn letelik a hsz perc, s megy minden magtl. Illetve: ez is a Mamma mia! trkkje. Minden olyan, mintha magtl menne benne, mintha itt olyan nagyon senki sem akarn a boldogsgot, kt popnagypapa rl, hogy a dalaikat mg jtszszk, sznm- s forgatknyvr meg rendez asszonyok pedig arra hajtanak, hogy megmutathassk, milyen sokat jelentenek nekik az ABBA-szmok, s nyilvn ez is igaz. Meg az is, hogy hihetetlenl jl ptettk fl ezt a sikert, jtszottk tz vig sznhzban, utna megturnztattk, s vgl (vagy nem vgl) jtt a film. Amelyben ppen a vilg legnagyobb mozisznsznje jtszik, s mell odall Stellan Skarsgard, jra nyrsat nyel Colin Firth s Pierce Brosnan olyan srmos, mint mg soha. De nemcsak srmos, s br nem szeretnm az sszes pont lelni, de azrt hasig kigombolva, fantasztikus testszrzettel megrhgtet mindenkit, s csodlatos, hogy erre is kpes s hajland.
Legjobban mgis azrt szeretem a Mamma mia!-t, mert kzben n is rjttem, milyen sokat jelentenek nekem ezek a dalok. Meg arra is, hogy milyen jk a szmok, mert ahogy Amanda Seyfried nekli a stblista alatt a Thank you for the musicot, egy szl zongora fltt, a szoksos ABBA-hangzs nlkl, az is elg meggyz. Meg ahogy a szaktdalnak kszlt When all is said and done ellenttbe fordul, csak mert gy is rvnyes. Vagy az a legszebb ABBA-paradoxon, hogy vidman nekelnek vgtelenl szomor dolgokrl, s most a feliratoknak ksznheten ez sem sikkad el. Speier Dvid nekelhet s rmes szveget ksztett, sorai tbbnyire meglepen hek az eredetihez, de mg arra is volt figyelme, hogy lehetleg a ltvnnyal is harmonizljanak. Szval nhny htig most nem leszek itthon, de nem tntem el, csak a Mamma mia!-t nzem.